PlayOjO slutar med tv-reklam på kvällen

PlayOjO slutar helt och hållet att sända tv-reklam under bästa sändningstid, som är mellan kl. 16:00 – 21:00. Anledningen är skydda unga från att lockas till spel, och under den här tiden på dygnet är det flest antal unga som tittar på tv. Nu vill PlayOjO att andra spelbolag ska följa deras exempel.

Därför vill man minska spelreklamen

Debatten om spelreklamens vara eller icke vara har rasat i svensk media sedan den nya svenska spellagen började gälla i januari 2019. Bakgrunden till debatten är att investeringarna i spelreklam har ökat dramatiskt sedan årsskiftet. Bara de tio största spelbolagen har sammanlagt ökat sin budget för spelreklam med ca 40 procent i jämförelse med förra året. Mätningen är dessutom bara gjort fram till april 2019 så några slutgiltiga siffror finns ännu inte. Ungefär 20-30 procent av all tv-reklam förläggs till kvällstid, samtidigt som det är störst andel  personer under 18 år som tittar på tv.

Flera undersökningar har visat att personer med spelproblem och unga under 18 år är de som påverkas mest av spelreklamerna. Därför har regeringen, med Civilminister Ardalan Shekarabi i spetsen, föreslagit hårdare reglering för spelreklam, alternativt ett totalförbud om inte spelbolagen skärper sig.

PlayOjO har själva lagt ner över 31 miljoner kronor på tv-reklam mellan januari och april 2019. Det innebär en ökning på 6,6 procent från förra året och runt 21 procent av tv-reklamen visas mellan kl. 16:00-21:00 varje dag.

PlayOjO blir de första som slutar med tv-reklam

Nu blir PlayOjO det första onlinecasinot som själva begränsar sin spelreklam på tv. Syftet är just att skydda unga från att lockas till spel om pengar. I ett pressmeddelande som skickats ut från Skill On Net, det maltaregistrerade spelbolag som äger PlayOjO, säger CEO Costas Alexandrou så här:

“Som ett ansvarsfullt spelbolag vill vi utöva måttfullhet i vår marknadsföring, särskilt i sammanhang då minderåriga exponeras för spelreklam på tv. Vi arbetar med tv-kanalerna för att genomföra den här frivilliga begränsningen så snart som möjligt.”

Genom att själva begränsa sin spelreklam vill PlayOjO visa att de är en ansvarstagande spelsajt som tar spelarskydd på högsta allvar. PlayOjO fick svensk spellicens tidigare i år och ett av villkoren är att all spelreklam från casinot måste vara måttfull och inte får rikta sig till minderåriga eller personer med spelmissbruk. På det här sättet kan även PlayOjO i förväg uppfylla de eventuella förändringar som kan komma att införas för regler kring spelreklam.

Vill att andra casinon ska göra samma sak

I det pressmeddelande som skickats ut från Skill On Net så säger PlayOjO att de även vill se att andra onlinecasinos gör samma sak. Costas Alexandrou, CEO, skriver att om andra casinooperatörer på den svenska spelmarknaden tycker det är viktigt att motverka spelproblematik så ska de aktivt införa åtgärder som gör att unga och personer med spelmissbruk inte exponeras av spelreklam.

“Det här är rätt väg att gå, inte bara för PlayOJO utan för hela branschen”, säger Costas Alexandrou.

Svenska Spel har ingen casinoreklam alls till slutet av året

Faktum är att Svenska Spel tidigare i våras bestämde sig för att sätta all sin casinoreklam på paus till slutet av året. Orsaken är att det statligt ägda bolaget fick utstå mycket kritik från privata spelbolag, då Svenska Spel stod bakom den största ökningen av spelreklam sedan omregleringen gjordes, närmare 70 procent.

Frågan om spelreklam är med andra ord en riktigt het potatis som med största sannolikhet kommer fortsätta att debatteras. Om andra casinooperatörer kommer att begränsa sin tv-reklam eller inte återstår att se, men vi kan nog förvänta oss en del förändringar inom spelreklamen.